Salta al contenuto

  • ROBOTICSS LAB
  • RESEARCH
    • RESEARCH OVERVIEW
    • PUBLICATIONS
    • CRI23 – International Conference on Child-Robot Interaction
  • PROJECTS
    • Fostering STEM inclusion among girls with migrant background: the role of educational robots
    • HERB: Human Explanation of Robotic Behavior
  • PEOPLE
    • THE TEAM
    • EDOARDO DATTERI
    • SILVIA LARGHI
  • EQUIPMENT
    • CODERBOT
  • PUBLIC ENGAGEMENT
    • Training Courses
      • Alla Scoperta degli Animali Robotici
      • Roboetologia e costruzione di animali robotici
    • Yunik APS
    • Festival & Events
    • La mente dei robot
  • SEMINARS
    • What are computer simulations? An assessment of developments
    • Understanding robots (Jan 30, 2025)
RobotiCSS - Laboratory of Robotics for the Cognitive and Social Sciences

PUBLICATIONS

  • Home
  • PUBLICATIONS
  • Tamborini, M., & Datteri, E. (2022). Is biorobotics science? Some theoretical reflections. Bioinspiration & Biomimetics. https://doi.org/10.1088/1748-3190/aca24b
  • E. Datteri, “The logic of interactive biorobotics”, Front. Bioeng. Biotechnol., vol. 8, 2020, doi: https://doi.org/10.3389/fbioe.2020.00637.
  • Castiglioni, M., Caldiroli, C. L., & Antonietti, A. (2022). Play-Based Activities with a CoderBot Robot on a Pediatric Ward: A Case Study. Healthcare, 10(7), 1209. https://doi.org/10.3390/healthcare10071209
  • E. Datteri, "Interactive biorobotics", Synthese, vol. 198, 7577–7595 (2021). https://doi.org/10.1007/s11229-020-02533-2
  • E. Datteri, “Biological accuracy in large-scale brain simulations“, History and Philosophy of the Life Sciences, n. 42, vol. 1, 2020.
  • M. Pucciarelli, L. Virgulti, E. Farina, E. Datteri (2020), “Robot non umanoidi e non sociali per lo studio dell’attribuzione di intenzionalitĂ  in bambini con autismo“, Sistemi Intelligenti, vol. 33, n.1, pp. 107-122.
  • V. Pennazio, L. Fedeli, E. Datteri, G. Crifaci (2020), “Robotica e mondi virtuali per lo sviluppo delle abilitĂ  sociali nei bambini con autismo: una riflessione metodologica“, Sistemi Intelligenti, vol. 33, n.1, pp. 139-154.
  • E. Datteri, “The epistemic roles of automata from cybernetics to contemporary robotics“, Rosmini Studies, vol. 6, 2019.
  • E. Datteri, V. Schiaffonati, “Robotic simulations, simulations of robots“, in corso di pubblicazione su Minds and Machines.
  • E. Datteri, “Large-scale computer models of the brain: is there a ‘right’ level of detail?”, in D’Alfonso, M. V., Berkich, D., On the Cognitive, Ethical, and Scientific Dimensions of Artificial Intelligence, pp. 205-2019, Springer, 2019.
  • E. Datteri, V. Schiaffonati, “Robotic simulations, simulations of robots“, Minds and Machines n. 29, vol. 1, pp. 109-125, 2019.
  • E. Datteri, L. Zecca, “Metodi e tecnologie per l’uso didattico dei robot“, Mondo Digitale n. 75 (editoriale), 2018.
  • M. Castiglioni, G. Zappa, A. Pepe, “L’uso ludico-didattico dei robot in pediatria. Una ricerca esplorativa sul benessere dei bambini ospedalizzati“, Mondo Digitale n. 75, 2018.
  • G. Di Maio, E. Murgia, E. Datteri, “I bambini e la robot-etologia: riflessioni epistemologiche sugli stili di spiegazione del comportamento dei robot“, Mondo Digitale n. 75, 2018.
  • E. Datteri, Che cos’è la scienza cognitiva. Roma: Carocci, 2017.
  • E. Datteri, “The Epistemic Value of Brain–Machine Systems for the Study of the Brain,” Minds Mach., vol. 27, no. 2, pp. 287–313, 2017.
  • L. Zecca, E. Datteri, “I robot nella Scuola Secondaria di Primo Grado: un’analisi degli stili di conduzione degli insegnanti”, PEDAGOGIKA.IT, Anno XXI, numero 1, 64-72, 2017.
  • E. Datteri, “Biorobotics,” in Springer Handbook of Model Based Science, L. Magnani and T. W. Bertolotti, Eds. Heildelberg/Berlin: Springer, 2016.
  • E. Datteri and L. Zecca, “The Game of Science: An Experiment in Synthetic Roboethology with Primary School Children,” IEEE Robot. Autom. Mag., vol. 23, no. 2, pp. 24–29, Jun. 2016.
  • E. Datteri and F. Laudisa, “Large-scale simulations of brain mechanisms: beyond the synthetic method,” Paradigmi, vol. 3, 2015.
  • E. Datteri, G. Bozzi, and L. Zecca, “Il ‘Gioco dello Scienziato’ per l’apprendimento del metodo scientifico nella Scuola Primaria,” Tecnol. Didatt., 2015.
  • E. Datteri and F. Laudisa, “Box-and-arrow explanations need not be more abstract than neuroscientific mechanism descriptions,” Front. Psychol., vol. 5, no. MAY, pp. 1 –10, 2014.
  • N. Businaro, L. Zecca, and M. Castiglioni, “Implicazioni psicologiche di un laboratorio di robotica educativa nella scuola primaria: Riflessioni sul caso di un bambino con ritardo mentale,” Psicol. Clin. dello Svilupp., vol. 18, no. 2, pp. 311 – 318, 2014.

CONTACTS
RobotiCSS Lab
Building U16
Via Thomas Mann 8
20126 Milano (MI)
Italy
Posizione: https://goo.gl/maps/rbpcvrC7j368Toof7
Visiting hours: on appointment
roboticss@unimib.it

Ultimo aggiornamento 04/Feb/2023 alle 15:42

Questo sito è stato progettato, sviluppato e gestito da  UFFICIO WEB - AREA SISTEMI INFORMATIVI
Copyright Š 2025 Tutti i diritti sono riservati.
Privacy | Accessibilità | Dichiarazione di Accessibilità | Statistiche